Author: Thomas Dreher  
Posted: 12.07.2002; 23:28:36
Topic: Question 2
Msg #: 560 (in response to 418)
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I tried to reconstruct the discourse(s) between members of Art & Language in my thesis on "Conceptual art in America and England between 1963 and 1976" (in german) and elsewhere. Philosophical and linguistic discussions of the esthetic sign and the identification of art (except propositions/ideas/concepts of Arthur C. Danto and Nelson Goodman) were not useful in this case. When critics try to interpret Conceptual Art with the help of concepts of the esthetic sign then they install Art & Language on the periphery of their discussions (Tragatschnig, Ulrich: Konzeptuelle Kunst. Interpretationsparadigmen. Ein Propädeutikum. Berlin 1998, p. 17,21with ann.40, S.24f.with ann.47,98). Critical remarks about my thesis concern my theoretical point of view and the relevance which Art & Language gains within my framework (Ingo Maerker: John Baldessari’s Works from the Seventies and the Relationship between Concept Art and Postmodernism. An Inquiry into the Paradigm Shift in Art. In: URL: http://www2.ruf.uni-freiburg.de/arthist/Gross/MaerkerAbstractEnglish.html (12.7.2002); Metzger, Rainer: Thomas Dreher...[review of my thesis]. In: Artefactum. March-April May 1993, p.57; Römer, Stefan: „Bedeutung" in der Konzeptuellen Kunst. In: Kunstforum. Bd.145/Mai-Juni 1999, p.452f.). I pointed to the following criteria as characteristics of Conceptual Art: self referentiality via semantic processes (instead of art forms refering on art forms), complexity of semantics via reflexions on the conditions of the art context, reflexivity (reflexion on methods of reflexion which deal with complexity via the differentiation of levels) (thesis, p.54. New in: URL: http://dreher.netzliteratur.net/3_Konzeptkunst_Kriterien.html (12.7.2002)). If critics like Ingo Marker and Stefan Römer don´t care about the difference between "Conceptual Art and Conceptual Aspects"(Exhib. curated by Donal Karshan, New York Cultural Center 1970) then they change the theme from "Conceptual Art" to "Conceptual Aspects" (with some Conceptual Art at ist periphery), which were not the theme of my thesis. I don´t exclude poetic sign functions which often coexist with referential and metalingual and sometimes phatic and emotive functions meanwhile imperative functions were usually avoided (except conceptualizations of political slogans). My theoretical framework differentiates kinds of relations (dominant, affirmation, negation, tension, slide, indifference) between sign functions (thesis p.312,315f.; Dreher, Thomas: Performance Art nach 1945. München 2001, S.439). This implies a problematization of the dominance of the poetic sign function and the esthetic sign. For example the dominance of poetic sign functions over all other sign functions. The dominance of a sign function and imperative functions were avoided because they express power structures. These linguistic problems constitute a transgression of an esthetic framework to a linguistic and social framework. Conceptual Art can but must not include fields or frames which confront the observer with esthetical problems.

In meiner Dissertation „Konzeptuelle Kunst in Amerika und England zwischen 1963 und 1976" und in später folgenden Beiträgen versuchte ich die Diskurse zwischen Mitgliedern Art & Language zu rekonstruieren. Dabei erwiesen sich philosophische und linguistische Diskurse über ästhetische Zeichen und Kunstidentifikation (mit Ausnahme einiger Vorschläge von Arthur C. Danto und Nelson Goodman) als nicht brauchbar. Kritiker, die versuchen, Konzeptuelle Kunst mit Hilfe der Ansätze für das ästhetische Zeichen zu erklären, ordnen Art & Language an der Peripherie ihres Diskurses an (Tragatschnig, Ulrich: Konzeptuelle Kunst. Interpretationsparadigmen. Ein Propädeutikum. Berlin 1998, z. B. S.17,21 mit Anm.40, S.24f. mit Anm.47,98). In Rezensionen und Erwähnungen meiner Dissertation wird kritisiert, dass ich Art & Language in das Zentrum meiner Überlegungen stelle (Ingo Maerker: John Baldessari’s Works from the Seventies and the Relationship between Concept Art and Postmodernism. An Inquiry into the Paradigm Shift in Art. In: URL: http://www2.ruf.uni-freiburg.de/arthist/Gross/MaerkerAbstractEnglish.html (12.7.2002); Metzger, Rainer: Thomas Dreher...[Rezension der Diss.]. In: Artefactum. March-April May 1993, p.57; Römer, Stefan: „Bedeutung" in der Konzeptuellen Kunst. In: Kunstforum. Bd.145/Mai-Juni 1999, p.452f.). Ich hob folgende Kriterien Konzeptueller Kunst hervor: Selbstbezüglichkeit via Semantisierung (statt durch Bezüge von Kunstformen auf Kunstformen), Komplexierung der Semantik mittels Reflexion über Bedingungen des Kunstbetriebs, Reflexivität (Reflexion über Reflexionsmethoden, die Komplexität durch Gliederung in Abstraktionsebenen auffangen) (Diss. S.54. Neu in: URL: http://dreher.netzliteratur.net/3_Konzeptkunst_Kriterien.html (12.7.2002)). Wenn Kunstkritiker wie Ingo Marker und Stefan Römer den Unterschied zwischen "Conceptual Art and Conceptual Aspects" (Ausst. Kuratiert von Donald Karshan, New York Cultural Center 1970) nicht berücksichtigen, dann verändern sie das Thema von "Conceptual Art" zu "Conceptual Aspects" (mit "Conceptual Art" an der Peripherie). Ich schliesse poetische Zeichenfunktionen nicht aus. Diese koexistieren häufig mit referentiellen und metasprachlichen, seltener mit emotiven und phatischen Zeichenfunktionen, während imperativische Zeichenfunktionen vermieden werden (ausgenommen Konzeptualisierungen von politischen Slogans). Mein theoretischer Ansatz unterscheidet Bezugsarten (Dominante, Affirmation, Negation, Spannung, Gleiten, indifferentes Nebeneinander) zwischen Zeichenfunktionen (Diss. S.312,315f.; Dreher, Thomas: Performance Art nach 1945. München 2001, S.439). Die Vorherrschaft poetischer Zeichenfunktionen oder ästhetischer Zeichen wird in Frage gestellt. Der Dominanz einer Zeichenfunktion über andere Funktionen und imperativische Zeichenfunktionen werden vermieden, weil sie für Machtstrukturen stehen. Dieser Ansatz konstituiert eine Transgression eines ästhetischen Theorierahmens zu einem politischen und sozialen Rahmen. Konzeptuelle Kunst kann, aber muss nicht, Problemzonen umfassen, die ästhetisch relevant sind. Thomas Dreher (TDreher@onlinehome.de)


  • Answer 2/8, John Abbate, 10/31/02; 3:41:36 AM

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    Last update: Monday, January 3, 2005 at 9:06:56 PM.
     

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